Креативно програмирање за основце почетнике
У оквиру редовних часова програмирања у Сталној Школи Центра ради се програмски језик Python и програмирање микробит уређаја.
Циљ је да почетницима учини учење занимљивим, пружајући могућност да кроз микробит уређај одмах виде резултате својих програма. Инспирисан приручником British Council-a, овај програм је осмишљен као интерактивна алтернатива класичним конзолним апликацијама, помажући корисницима да развију основне вештине програмирања кроз практичне, визуелно поткрепљене примере.
Микробит је ручни програмабилни микрорачунар који се састоји од плочице, процесора, сензора, ЛЕД диода, серијског порта и тастера. Погодан је за учење програмирања и може се повезати са Processing-ом, омогућавајући креацију визуелних апликација. Комбинација микробита и Processing-а омогућава стварање занимљивих апликација, попут анимација и физичких симулација које користе сензоре за мерење температуре, убрзања, осветљења и удаљености.
Препоруке за програмски језик:
- Scratch или JavaScript: Microsoft MakeCode
- Python: Mu Editor
На сликама испод приказана је предња и задња страна микробита.


Више о уводу у микробит прочитајте у чланку: https://www.svetprogramiranja.com/uvod_u_mikrobit.html
Садржај часова
Лекције 1-2: Увод у микробит. ЛЕД Диоде. Основна палета команди. Тест.
Вежба са ЛЕД диодама

Лекције 3-4: Категорије блокова у Macecode окружењу. Команде Input и Music. Задаци: Приказ поруке на екрану, приказ сличице на екрану, приказ слова на притисак тастера, приказ слова или сличице на догађај "дрмусања", тј. "on shake" догађаја на микробит уређају.
Вежба: Постављање осветљења одређене ЛЕД диоде

Лекције 5-6: Употреба променљивих у програмирању микробит уређаја. Лед палета команди.Мерење температуре и нивоа осветљења помоћу микробит уређаја. Задаци: "Мерач броја корака", "Мерење температуре и осветљења притиском на дугме", "Мерење температуре и осветљења у интервалима", "Приказ слике на ЛЕД диодама","Подешавање осветљења одређене ЛЕД диоде". Тест.

Лекције 7-8: Радио веза на микробит уређајима. Радио палета команди: Задаци: "Мерење температуре на даљину користећи микробит уређаје", "Пази лопов".
На слици испод је приказан код за микробит који мери температуру околине и шаље тај податак другом микробиту. За више детаља о том примеру кликните на линк изнад.

Лекције 9-10: Употреба променљивих и контролних наредби у пројектима микробита.Палета команди "Variables". Задаци: "Бројач кликова","Слање броја кликова преко радио везе". Палета команди за математику: "Math". Задаци: "Приказ бројева и њиховог збира на микробиту", "Приказ бројева случајно генерисаних и производа тих бројева на микробиту", Рачунање производа и комуникација преко радио везе", "Додатни задаци".

Лекције 11-12: Контролне наредбе у пројектима микробита .
На На страни „Контролне наредбе у програмима Micro:bit-а“ обрађено је гранaње у програму помоћу условних (if-else) блокова у Microsoft MakeCode окружењу. Објашњено је зашто су контролне наредбе потребне када желимо да програми доносе одлуке у зависности од података – уместо да се све наредбе извршавају редом, гранaње омогућава да се ток извршавања „разграничи“ у два или више правца.
Прво је уводно изложен појам гранaња и приказан основни алгоритам са две гране (true/false) и дијаграмом тока. Затим је дат практичан пример 1: програм за мерење температуре који на Micro:bit‐у приказује стрелицу нагоре (↑) ако је температура ≥ 25 °C, или стрелицу наниже (↓) ако је температура < 25 °C. Пратећи кораке у MakeCode-у, корисник учитава вредност температуре из „Input“ блока, поставља условну (if-else) структуру, у „if“ делу користи „show arrow up“, а у „else“ делу „show arrow down“, након чега се код преузима на Micro:bit и тестира у реалном окружењу.
У наставку странице најављен је видео-решење и тема гранaња са више од две гране, где се логички израз може разматрати као вишеусловна провера (if–else if–…–else). Циљ овог часа је да ученици схвате базичну структуру контролних наредби, науче како да је примене у визуелном програмском окружењу и стекну практично искуство у раду са Micro:bit уређајем.

Лекције 13-14: Контролне наредбе у пројектима микробита .
У овој лекцији ученици се упознају са контролним структурама – петљама, које омогућавају понављање наредби у програмима за микробит. Кроз практичне примере у MakeCode окружењу, обрађују се различите врсте петљи попут while
, repeat
и forever
, као и њихова примена у решавању конкретних задатака.Петље и микробит
Примери обухватају:
-
Бројање од 1 до 5 и приказ бројева на LED екрану.
-
Обрнуто бројање до нуле са завршном поруком.
-
Приказивање икона док се не притисне одређено дугме.
-
Генерисање насумичног броја и приказ његових делилаца.
Кроз ове активности, ученици развијају логичко размишљање и стичу практичне вештине програмирања, што им омогућава да креирају ефикасне и интерактивне програме за микробит.
